Trening Umiejętności Społecznych
Spotkania mają formę treningu grupowego podczas którego dzieci rozwijają umiejętności społeczne bazując na konkretnej wiedzy, którą zdobyły podczas spotkań, oswajają się z problemami w komunikacji społecznej, nabywają i trenują konkretne umiejętności społeczne oraz ogólne wprowadzanie interakcji z innymi ludźmi. Zajęcia odbywają się w małych grupach, co pozwala terapeucie na poświęcenie dużej uwagi każdemu uczestnikowi treningu.
Dzieci uczestniczą w zajęciach w następujących grupach wiekowych:
– 4 – 6 lat,
– 7 – 9 lat,
– 10 – 12 lat.
Zajęcia TUS skierowane są do dzieci:
- mających trudności w nawiązywaniu relacji z innymi,
- przejawiających zachowania agresywne,
- nieśmiałych, wycofanych społecznie,
- z trudnościami z adaptacją do nowych sytuacji,
- z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju (Zespół Aspergera, autyzm)
lub z podejrzeniem występowania zaburzeń rozwojowych, - źle reagujących na krytykę,
- niepotrafiących sobie radzić z emocjami,
- wykazujących lęk przed rozłąką z rodzicami,
- mających trudności z przestrzeganiem zasad panujących w szkole lub domu,
- mających problem z koncentracją uwagi,
- niepotrafiących odczytać intencji drugiej osoby,
- nierozumiejących ciągu przyczynowo-skutkowego,
- mających problem z asertywnością.
Cele Treningu Umiejętności Społecznych:
- praca nad przestrzeganiem zasad,
- rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych,
- uczenie się zmieniania zachowań na bardziej akceptowalne społecznie,
- uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb, znaczenia gestów, ekspresji mimicznej
i ciała, - odreagowanie napięć emocjonalnych,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie,
- konstruktywne radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami,
- rozwijanie świadomości własnego ciała i własnej osoby,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- budowanie nowych relacji,
- współpracowanie w grupie,
- kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji, wyrażania własnych potrzeb
i emocji.