Integracja Sensoryczna
Przez systematyczną terapię SI możemy uzyskać poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach takich jak: rozwój mowy, sprawność fizyczna (koordynacja), funkcjonowanie zmysłów, naśladownictwo oraz kontakty z rówieśnikami. Terapia ma na celu nie tylko dostarczanie dziecku wrażeń, poprawiających działanie jego systemu nerwowego, ale także budowanie w dziecku poczucia własnej wartości.
Dziecko mające zaburzenia integracji:
- preferuje tylko pewne typy jedzenia lub przejada się,
- jest nadwrażliwe na zapachy, odmawia jedzenia pokarmów ze względu na ich zapach,
- ma trudności z koncentracją,
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe, wady postawy,
- wykazuje słabą lub nadmierną reakcję na ból,
- wykazuje silną, negatywną reakcje na mycie włosów, obcinanie, czesanie,
- ma chorobę lokomocyjną lub nie lubi huśtawek,
- nie lubi ubierać się, preferuje tylko niektóre ubrania,
- unika chodzenia boso lub chodzi na palcach,
- ma trudności ze zrozumieniem poleceń,
- ma słabą równowagę,
- narzeka na drażniące metki,
- nie lubi przytulania lub ciągle ociera się, uderza o przedmioty,
- uderza głowa, kiwa się,
- zbyt lekko lub zbyt mocno ściska przedmioty,
- często potyka się, jest niezgrabne ruchowo,
- ma trudności z nauka jazdy na rowerze,
- ma trudności z pisaniem, rysowaniem i wycinaniem,
- ma problemy z opanowaniem umiejętności czytania,
- jest nadwrażliwe na dźwięki,
- unika miejsc zatłoczonych, głośnych, nieprzewidywalnych,
- jest nadwrażliwe na bodźce wzrokowe.