Skorzystaj z konsultacji logopedycznej w przypadku, gdy Twoje dziecko:
– Skończyło 12 miesięcy, a nie wypowiada prostych sylab oraz wyrazów (typu: „mama”, „tata”, „baba” itp.); nie zwraca uwagi na głośne dźwięki; nie reaguje na swoje imię; nie utrzymuje kontaktu wzrokowego; nie posługuje się gestem wskazywania palcem;
nie używa żadnych innych gestów; nie wykazuje chęci do komunikacji.
– Skończyło 2 lata, a nie łączy dwóch elementów razem
(np.: „mama śpi”, „bobo am” , „tata aaa”) i/lub wypowiada tylko kilka słów; nie naśladuje dźwięków z otoczenia (np.: „puk puk”, „ko ko”, „hau hau”); nie wypowiada samogłosek: [a], [e], [i], [o], [u], [y], spółgłosek [p], [b], [m], [t], [d], [n]; nie reaguje na proste polecenia (np.: „Gdzie lala?”, „Daj auto”).
– Skończyło 3 rok życia, a jego mowa jest bardzo niezrozumiała dla otoczenia (często rozumieją go tylko rodzice), w wymowie zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne (np.: zamiast „balon” mówi „palon”, zamiast „góra” – „kura”); podczas mówienia wsuwa język między zęby; nie wypowiada głosek [ś], [ź], [ć], [dź]. Wydaje Ci się, że ma problemy ze słuchem.
– Skończyło 4 rok życia, a głoski [s], [z], [c], [dz] wypowiada jako [ś], [ź], [ć], [dź] (np.: mówi „sianki” zamiast „sanki”).
Nie podejmuje pierwszych prób wymowy głosek [sz], [ż], [cz], [dż]. Jego mowa jest niewyraźna, upraszcza grupy spółgłoskowe („jete” zamiast „jeszcze”), zamienia głoskę [k] na [t] i [g] na [d] („piłta” – „piłka”, „dołąb” – „gołąb”); zamienia głoski z szeregu syczącego [s], [z], [c], [dz] na szereg ciszący [ś], [ź], [ć] [dź]- („ziupa” – „zupa”, „sianki” – „sanki”); mówi bezdźwięcznie („fota” – „woda”, „tom” – „dom”); zamienia głoski [w] i [f] na [b] i [p] (mówi „bazonik” zamiast „wazonik”); nie wymawia poprawnie głoski [l] (zamienia [l] na [j] i mówi „jajka” zamiast „lalka”); nie potrafi opowiedzieć co widzi na obrazku.
– Skończyło 5 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz prób wymowy głoski [r]; zamienia głoski szeregu szumiącego [sz], [ż], [cz], [dż] na głoski szeregu syczącego [s], [z], [c], [dz] (mówi „safa” zamiast „szafa”); nie rozróżnia podobnych do siebie wyrazów (takich jak: „tomek”- „domek”), nie dzieli słów na sylaby.
– Skończyło 6 rok życia, a nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek; nie buduje złożonych wypowiedzi; nie potrafi powiedzieć na jaką głoskę zaczyna się dane słowo.
– Skończyło 7 rok życia, a w trakcie czytania myli litery podobne (np. P-B, A-Y); przestawia litery w wyrazie lub wyrazy w zdaniu, pomija elementy zdania.
Przed rozpoczęciem szkoły przez dziecko ważne jest, aby nie miało już żadnych wad wymowy, które utrudniają naukę czytania i pisania, a zatem nabywanie wiedzy.