Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansena IAS
Metoda ta opiera się na specjalnie skomponowanej i wykonywanej na syntezatorze lub instrumentach muzyce, która obejmuje swoim zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji.
Rozpoczęcie terapii poprzedzone jest zawsze szczegółową diagnozą. W trakcie terapii każdy uczestnik w domowym zaciszu przez 10 – 15 minut dziennie odsłuchuje płytę terapeutyczną, która została specjalnie dla niego przygotowana. Postępy kontrolowane są co 6 -10 tygodni (w zależności od wieku i potrzeb pacjenta) i wówczas podejmowane są decyzje o przejściu
na następny etap terapii w formie kolejnej płyty CD. Cały program stymulacji w zależności od wieku pacjenta trwa od 6 do 18 miesięcy.
- dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma ona miejsce w domu dziecka,
- możliwość wykorzystania jej w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu,
- brak konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko
w tym samym czasie.
Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena stosowana jest dla dzieci i dorosłych:
- z trudnościami w rozwoju mowy (opóźniony rozwój mowy),
- z nieprawidłową artykulacją (wady wymowy),
- z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Asperger),
- z zaburzoną koncentracją uwagi,
- z zaburzeniami percepcji słuchowej (np. dziecko nie reaguje na polecenia, trzeba je wielokrotnie powtarzać, dziecko ma trudności z rozpoznawaniem dźwięków, różnicowaniem czy zapamiętywaniem),
- z nadwrażliwością na dźwięki (np. dziecko reaguje płaczem na różne dźwięki, zasłania uszy, unika głośnych miejsc),
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji oraz poleceń słownych,
- z zaburzeniami zachowania (m.in. ADHD),
- z dysleksją (trudności w czytaniu i pisaniu),
- z brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
- z trudnościami w nauce języków obcych,
- po udarach,
- z niską samooceną,
- jąkających się.
Korzyści płynące z tej metody to m.in.:
- poprawa koncentracji, uwagi słuchowej,
- poprawa czytania,
- lepsze rozpoznawanie dźwięków/głosek,
- poprawa komunikacji,
- zmniejszenie nadwrażliwości na dźwięki,
- poprawa w rozumieniu poleceń słownych,
- poprawa płynności wypowiedzi,
- poprawa samooceny i osiągnięć szkolnych,
- lepsze wyniki w nauce języków obcych.