Zajęcia terapii pedagogicznej mają charakter korekcyjno-kompensacyjny, ich celem jest przezwyciężenie trudności percepcyjno-motorycznych, które są przyczynami niepowodzeń szkolnych. Celem terapii jest wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, eliminowanie niepowodzeń szkolnych i ich negatywnych konsekwencji emocjonalnych i społecznych. Celem terapii pedagogicznej jest też stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju poprzez zbudowanie wiary we własne siły.
Terapia pedagogiczna
Zakres zajęć:
- usprawnianie umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania,
- doskonalenie technik szkolnych (pisanie, czytanie),
- wspomaganie uczniów w poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:
- dysleksja (trudności w nauce czytania i pisania),
- dysgrafia (częściowa lub całkowita utrata zdolności pisania poprawnego
pod względem graficznym; w konsekwencji pismo osoby z dysgrafią jest nieczytelne), - dysortografia (zaburzenie w nauce pisania, objawiające się popełnianiem błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni i odpowiedniej motywacji
do poprawnego pisania), - dyskalkulia (trudności z wykonywaniem matematycznych zadań, mylenie cyfr
i znaków, brak umiejętności rozpracowywania abstrakcyjnych idei).
Zajęcia przeznaczone są również dla dzieci:
- z ryzyka dysleksji (małe dzieci przejawiające symptomy dysleksji),
- które nie osiągnęły gotowości szkolnej,
- z zaburzeniami koncentracji uwagi,
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej,
- z zaburzeniami emocjonalnymi,
- z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- z zaburzoną lateralizacją,
- z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową,
- z opóźnionym rozwojem psychoruchowym.
Cele zajęć terapii pedagogicznej:
- niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych,
- wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych,
- stymulowanie rozwoju dziecka poprzez stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju,
- ułatwienie opanowania materiału przewidzianego na danym etapie edukacyjnym,
- kształtowanie prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy.