Terapia Ręki

Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Terapia w podejściu całościowym obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. Jej celem jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ręki  służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.

Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci, które: 

  • niechętnie podejmują czynności manualne (np.: kolorowanie, pisanie, malowanie farbami, lepienie z plasteliny),
  • mają problemy z koordynacją pracy obu rąk, 
  • wykazują zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej (brzydko i niechętnie rysują, piszą, nie mieszczą się z pismem w liniaturze),
  • przejawiają trudności w wykonywaniu czynności samoobsługowych (m.in. ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów),
  • przejawiają zaburzenia sprawności grafomotorycznych (np., dziecko nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, ma niestaranne pismo, żadna nowa forma zajęć
    z wykorzystaniem umiejętności rąk nie sprawia dziecku przyjemności),  
  • mają trudności we właściwym trzymaniu kredki czy ołówka (np., przedmioty wypadają z dłoni lub przebijają kartkę pod ich naciskiem),
  • wykazują nieadekwatne dostosowanie siły i szybkości ruchów do wykonywanej czynności,  
  • mają trudności z koncentracją,
  • wykonują czynności manualne niedbale, za szybko lub zbyt wolno,
  • mają nieprawidłową postawę ciała,
  • wykazują niechęć do dotykania różnych faktur, 
  • przejawiają zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała (wzmożone bądź obniżone napięcie mięśniowe).

 

Cele terapii ręki:

 

  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,
  • usprawnienie wykonywania czynności samoobsługowych,
  • poprawa umiejętności chwytu,
  • wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
  • wzmacnianie koncentracji,
  • poprawa postawy ciała m.in.  podczas pisania i czytania,
  • ingerencja w sprawność grafomotoryczną.

Porozmawiajmy o tym jak mogę Tobie pomóc