Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Terapia w podejściu całościowym obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. Jej celem jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ręki służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci, które:
- niechętnie podejmują czynności manualne (np.: kolorowanie, pisanie, malowanie farbami, lepienie z plasteliny),
- mają problemy z koordynacją pracy obu rąk,
- wykazują zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej (brzydko i niechętnie rysują, piszą, nie mieszczą się z pismem w liniaturze),
- przejawiają trudności w wykonywaniu czynności samoobsługowych (m.in. ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów),
- przejawiają zaburzenia sprawności grafomotorycznych (np., dziecko nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, ma niestaranne pismo, żadna nowa forma zajęć
z wykorzystaniem umiejętności rąk nie sprawia dziecku przyjemności), - mają trudności we właściwym trzymaniu kredki czy ołówka (np., przedmioty wypadają z dłoni lub przebijają kartkę pod ich naciskiem),
- wykazują nieadekwatne dostosowanie siły i szybkości ruchów do wykonywanej czynności,
- mają trudności z koncentracją,
- wykonują czynności manualne niedbale, za szybko lub zbyt wolno,
- mają nieprawidłową postawę ciała,
- wykazują niechęć do dotykania różnych faktur,
- przejawiają zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała (wzmożone bądź obniżone napięcie mięśniowe).
Cele terapii ręki:
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,
- usprawnienie wykonywania czynności samoobsługowych,
- poprawa umiejętności chwytu,
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji,
- poprawa postawy ciała m.in. podczas pisania i czytania,
- ingerencja w sprawność grafomotoryczną.